Zdrowy tryb życia – jak zacząć i za kim podążać

kobieta uprawiająca sport

Hasło znane, a w ostatnim czasie szczególnie promowane. Chwyt marketingowy, nowy sposób firm na omamienie klienta, a może całkiem realna droga, prowadząca do polepszenia naszego życia? Jak zacząć, kogo słuchać, za kim podążać? Wiele pytań rodzi się w głowie początkującego, kiedy w Internecie wciąż pojawiają się nowe diety, w telewizji mnożą się nazwiska zgrabnych trenerek fitness, a w radiu reklamowane są coraz bardziej genialne kapsułki z witaminami. Pogoń za zdrowiem i zgrabną sylwetką może być naprawdę wyczerpująca, dlatego warto zacząć małymi krokami i przede wszystkim wsłuchać się w siebie.

 

Zdrowy tryb życia powinien być głównie kojarzony z dobrym samopoczuciem. Samo racjonalne odżywianie to za mało. Idea ta jest o wiele głębsza i składa się na nią wiele elementów. Jeśli naprawdę chcesz zacząć, zastosuj się do poniższych, prostych wskazówek.

Po pierwsze: Odstaw używki

Jeśli odkładasz tę decyzję od jakiegoś czasu i mija kolejny rok, kiedy pod koniec grudnia mówisz, że od Nowego Roku, to już na pewno rzucisz palenie, czy alkohol, to przestań. Przestań mówić i zacznij działać. Każdy moment jest dobry na odstawienie tego, co rujnuje Twój organizm. Doskonale wiesz, że jesteś narażony na zawał, choroby układu oddechowego, krążenia, nerwowego, trawiennego, a nawet na rozwój chorób nowotworowych – i to w dużej mierze z własnej woli. Zmień to dziś.

Po drugie: Bądź aktywny fizycznie

Nie tylko wtedy, kiedy chcesz schudnąć. Staraj się, aby sport był obecny w Twoim życiu cały czas. Na pewno istnieje rodzaj aktywności fizycznej, który sprawia Ci przyjemność. Jeśli jeszcze nie jesteś przekonany do ruchu, wystarczy, że na dobry początek poświęcisz 30 minut dziennie przez 5 dni w tygodniu na szybki spacer, by poprawić swój stan zdrowia. Efekty na pewno zachęcą Cię do rozwijania swojej nowej pasji.

Po trzecie: Znajdź czas na porządny odpoczynek

To chyba jedna z najlepszych wiadomości. Nie tylko sport sprawi, że będziesz zdrowszy. Odpoczynek jest równie ważny. Dorosły człowiek powinien pracować przez 8 godzin, spać przez 8 godzin oraz odpoczywać i wykonywać pozostałe czynności przez 8 godzin. Zadbaj o to, aby Twoja doba była zgodna z tym schematem. Postaraj się nauczyć walczyć z przewlekłym stresem, ponieważ prowadzi on do wielu zaburzeń, nawet depresji. Pomocne w odzyskaniu stabilności emocjonalnej mogą być ćwiczenia relaksacyjne.

Po czwarte: Zadbaj o swoją dietę

Zdrowa dieta, to dostarczanie odpowiedniej ilości składników odżywczych organizmowi oraz właściwe techniki kulinarne. Głównym źródłem energii powinny być produkty zbożowe, ale kluczem do pełnego sukcesu jest urozmaicenie swojego jadłospisu, dostarczanie produktów z różnych grup żywności. Pamiętaj, aby mięso zastąpić czasem rybą. Nie można zapominać również o owocach, warzywach i produktach mlecznych. Jedz regularnie 5 posiłków dziennie, pij dużą ilość wody, nie smaż na głębokim oleju, a jeśli masz jakieś wątpliwości, zajrzyj do Piramidy Zdrowego Żywienia.

Po piąte: Badaj się

Dzięki profilaktycznym badaniom możesz zapobiec rozwojowi różnych chorób. Zarówno u kobiet, jak i mężczyzn wskazane jest regularne wykonywanie morfologii oraz badanie moczu. Dodatkowo u kobiet zaleca się regularne badania ginekologiczne, a w przypadku mężczyzn badania profilaktyczne pod kątem raka prostaty i raka jąder.

 

Zdrowy tryb życia nie musi wiązać się z mnóstwem wyrzeczeń i stałym śledzeniem modnych diet. Wystarczy, że zastosujesz się do powyższych pięciu wskazówek, a Twój organizm na pewno się odwdzięczy. Poczuj się zdrowo i lekko, celebruj jedzenie i czas dla siebie. Zyskasz na tym zarówno Ty, jak i Twoje najbliższe otoczenie.

 

Ewelina Hiller